Juleutstillingen 2011: Bli kjent med Marianne Bobergs kunst

Denne uken kan du lese mer om de ulike kunstnerne som stiller ut under årets Juleutstilling. Først ut er  Marianne Boberg som forteller om hvordan hun jobber med sine bilder.

Som grafiker er det helst koldnål jobber med, det vil si at tegningen risses eller raderes, direkte inn i kobberplaten med en skarp stålspiss. Disse sporene fylles med trykksverte som så blir overført til papiret gjennom trykkeprosessen. For hvert avtrykk må platen settes inn med trykkfarge (eller sverte), og bildet blir speilvendt i forhold til tegningen på plata.

I det siste har jeg arbeidet med en serie koldnålsraderinger med utgangspunkt i Draumkvadet. Billedspråket er i hovedsak figurativt, men jeg har søkt å variere strek og linjeføring på en slik måte at hvert bilde får sitt eget uttrykk, samtidig som de ”spiller på lag” og inngår i en sammenheng.

Draumkvedet skildrer historien om Olav Åsteson som la seg ned om julekvelden og falt i slik dyp søvn at han våknet først 13. juledag. Da rir han til kirken der han setter seg i døra, og forteller om drømmene sine; som handler om hans ferd over i det hinsidige, med syner fra både himmelrike og helvete.

Det er usikkert når Draumkvedet ble til, men det hadde holdt seg levende i muntlig tradisjon gjennom mange generasjoner da det ble nedskrevet omkring 1850. I og med at det har blitt overlevert, kanskje gjennom 5-6 hundre år, forteller det oss, ikke bare en dramatisk historie, men også hva generasjoner før oss mente var viktig å huske.

I tillegg til Draumkved-serien viser jeg også monotypier og avtrykk der jeg kombinerer ulike teknikker. Monotypi er avtrykk der bildet er innarbeidet bare i trykkfargen /svertelaget uten at det finnes spor og fordypninger i plata som bestemmer hvordan bildet skal bli, derfor blir det bare et avtrykk.

Jeg kombinerer gjerne koldnål og monotypi i samme bilde, ofte benytter jeg også sjablonger, figurer, i forskjellige materialer som plast, tekstil ol og valser inn med ulike farger. Slik kan jeg utforske ulike komposisjoner og fargekombinasjoner med de samme billedelementene, og lage en serie særtrykk heller enn et opplag med helt like bilder.

Tematisk har jeg lenge vært opptatt av minner og erindringer og hvordan de blir bearbeidet. Noe husker vi veldig tydelig, andre minner skimter vi knapt konturene av. Hva vi husker er i stor grad med på å prege oss som personer, og for hver gang et minne eller en historie trekkes fram fra erindringsrommet endres den kanskje litt, noen figurer kan plutselig bli tydligere, mens andre viskes ut. Måten jeg bearbeider mitt billedmateriale har mange paralleller til hvordan erindringen arbeider, der valører kan endres og billedelementer kan dukke opp i stadig nye konstellasjoner.

Utgangspunktet er gjerne figurativt, men jeg etterstreber en visuell poesi som kan gi rom for ulike tolkninger og invitere betrakteren til refleksjon.

Videre opplever jeg at erindringsarbeidet, oversatt til spor og linjer som jeg risser inn i platene får en dobbelt betydning idet de blir til kobberplatas hukommelse som hentes fram igjen under trykkeprosessen.

Marianne Boberg, November 2011

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s