Gørild Bruaset Bræin er årets festivalutstiller

Vi er glade for å presentere Gørild som vår operafestivalutstiller i år.

– Å være operafestutstiller i Kristiansund er så langt den største oppgaven jeg har hatt som maler, jeg er utrolig takknemlig og ydmyk for å ha fått denne muligheten, sier den sprudlende kunstneren entusiastisk.

Utstillinga består av hele 36 bilder, i hovedsak av maleri malt i 2013.

Hoveinntrykket er optimistisk og fargesprakende feststemt, men her er mange vare og nedtonede bilder også?

– Ja, jeg ønsker å formidle en stemning, enten det er fargerik glede eller nedtonet alvor. Jeg inspireres av livet vi lever, av naturen, fargene, formene og lyset. Jeg har sjeldent eller aldri en klar plan for maleriet når jeg starter, de blir til mens jeg maler.

Hva vil du si om motivene dine? Mange mer og mindre abstraherte kvinneskikkelser, ser vi, ofte i grupper?

– Noen ganger maler jeg figurativt, andre ganger abstrakt. Bildene på utstillinga viser ganske mange kvinneskikkelser, ja, men ikke bare. Her er også unge menn og guttebarn.

Gørild viser til et maleri av en ung mann med krone på hodet.

Ja, vi ser at prinsetemaet går igjen?

– Her er temaet rollespill. De fleste bildene på utstillinga har blitt til etter at jeg fikk vite at jeg skulle bli årets operafestutstiller, og da har det blitt sånn at mange bilder dreier mot det som har med spill og scene å gjøre. – Og så er det jo mange damer på byen, da, føyer hun til med et smil.

Du var inne på at du abstraherer en del. Her er mange antydninger. For eksempel antyder du bare ansikter på mange av bildene og du skjuler ofte øynene. Og mange av figurene framstår uten armer og hender?

– Jeg maler ofte mennesker uten ansikt, hender er også ofte unødvendig, synes jeg. Dette var ikke et bevisst valg til å begynne med, men jeg syns det er bedre å formidle en stemning med kroppsspråk og fargebruk enn å prøve å kopiere virkeligheten. Det er noe av spenningen med kunst, å kunne formidle bruddstykker med motiv og titler for så å overlate til publikum fritt å tilegne maleriet sitt eget inntrykk – slik vil et og samme maleri oppnå mange ulike historier.

Du maler i akryl, men ikke bare det. Du blander også teknikker?

– Jeg maler med akryl med innslag av kull og pastell. Akryl tørker fort og gir meg muligheter til å jobbe intuitivt, hurtig og forflytte meg raskt i et maleri.

Kan du si noe om veien og utviklinga di som maler så langt?

– Jeg har så lenge jeg kan huske vært kreativ, tegnet mye som lita og malte mine første maleri for nesten 25 år siden. Jeg hadde vært av og på malingen og etter flere år som travel småbarnsmor ønsket jeg å male igjen og kjøpte meg staffeli og nye malesaker. I 2006 solgte jeg mitt første maleri i en kunstbutikk hvor jeg bor i Sunndal, for en lykke…en drøm jeg hadde båret på lenge ble til virkelighet!

Flere år som aktiv medlem i kunstlag har gitt meg muligheter til å delta på utstillinger, noe som har vært svært positivt og motiverende for meg. Jeg er i stor grad selvlært maler, men har deltatt på en rekke kurs med etablerte kunstnere. Jeg deltar på ulike utstillinger i Møre og Romsdal og  i Trøndelag.

Hvor går veien nå da?

– Jeg synes det viktig å leke og å prøve nye uttrykk. For meg er det ikke et mål i seg selv å «finne min stil». Jeg ønsker å være under konstant bevegelse og utvikling. Da møter jeg utfordringer, spenning og med det for meg nye høyder og muligheter.

Jeg jobber som grafiker hos Amfi Kreativ i Surnadal, også en arena med kreativ utfoldelse. Malinga tar mye av fritida mi og er høyt prioritert – jeg er privilegert som kan få være kreativ hele tida sjøl om det er i overkant travelt til tider!

Og til slutt: Navnet da, Gørild? Det har jo en kjent klang for musikkinteresserte?

– Edvard Fliflet Bræin er min manns onkel, (halv)broren til min svigermor og til Ola Bræin som skal spille under åpninga av utstillinga.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

